Hur Man Dropship på Shopify - Steg-för-steg-guide 2024 
Victor Bergström
February 8, 2024

Victor Bergström
February 8, 2024
I den här artikeln kommer du att lära dig steg-för-steg-processen för att konfigurera din Shopify dropshipping-butik. Vi kommer också att slänga in viktiga anteckningar och råd om saker du måste undvika.

Jag har dropshippat på både WooCommerce och Shopify, och jag kan säga att Shopify är ett bättre val.
Jag förstår komplexiteten bakom att bygga, så jag kommer att presentera dessa steg på ett sätt som är lätt att följa.
Jag kommer diskutera:
Grunderna i dropshipping
Skäl att använda Shopify
Steg för att bygga din Shopify-butik
Vanliga frågor om Shopify dropshipping
I slutändan är jag övertygad om att du kommer att ha en storslagen plan i ditt sinne, och detta borde vara din katalysator för att starta din alldeles egna Shopify dropshipping-butik idag!
Fullständig inställningsguide för Shopify Store för nybörjare 2024
Upptäck hemligheterna bakom framgångsrik Shopify-butiksinstallation från Dominic. Vår grundare och en duktig 8-siffrig dropshipper:
https://youtu.be/5MwiFe93IZ8?si=DiEPkgPQcunOgCkx
Vad är Dropshipping?
Dropshipping är onlinehandel där du säljer en leverantörs produkter. Till skillnad från traditionell detaljhandel behöver du inte köpa lager eller hålla ett lager med dropshipping. Lagret finns på en leverantörs lager.
När en kund beställer från din onlinebutik går du tillbaka till din leverantör, berättar om beställningen och betalar för den, och leverantören skickar varan direkt till din kunds leveransadress.
Vinsten du gör här är skillnaden mellan ditt försäljningspris och det ursprungliga priset du betalade till din leverantör. Shopify, å andra sidan, är en onlineplattform som låter dig enkelt bygga en onlinebutik och starta ett dropshipping-företag.
Shopify är bara ett av många alternativ. Shopify är dock “standard” valet av entreprenörer som vill bygga en onlinebutik.
Vad är Shopify och varför använda det för Dropshipping?

Shopify är en plattform som gör det möjligt för vem som helst att bygga en onlinebutik utan kodkunskap. Det är prisvärt och du kan anpassa din webbplats till ditt önskade utseende och känsla. Nedan är anledningarna till att Shopify är det premiärval för dropshipping.
1. Shopify är flexibelt
Shopify är ett mycket flexibelt system i den meningen att du kan designa din webbplats med bara några få klick. När du väl har byggt din butik är det nu upp till dig om du vill:
Lägg till produktkategorier
Skapa blogginlägg
Lägg till sidor
Byt avsnitt
Lägg till hjältebanners eller videosektioner
Det finns så många saker du kan göra för att göra din butik unik. Dessutom är du lite eller inget beroende av det tema du väljer.
2. Shopify är prisvärt
Shopify, när detta skrivs, kostar bara $25 per månad. Vid det här priset har du redan en fullt fungerande dropshippingbutik. Det finns ingen gräns för antalet produkter du kan ladda upp.
Här är de andra sakerna du får för $25 per månad:
Extra försäljningskanaler som Facebook
Möjlighet att skapa kupongrabattkoder
SSL för din webbplats
Marknadsföringsautomation
Integration med andra system
Fraktalternativ och prisautomatisering
Grundplanen inkluderar också flera betalningskanaler som Stripe och PayPal. Det är enkelt att koppla ihop dessa konton, så du behöver inte längre oroa dig för hur du kommer att debitera dina kunders kreditkort online.
3. Shopify har massor av appar

Shopify har en appbutik där du hittar tusentals appar för att göra din butik ännu bättre. Dessa appar kan ha något att göra med estetik eller funktionalitet.
Här är några exempel:
App för att göra buy-on-get-one-kampanj
E-postmarknadsföringsapplikationer
Appar för produktrecension som låter kunder ladda upp en bild eller video till recensionen
Alla appar du kan tänka dig finns i Shopify. Även om de flesta av dessa appar är gratis, kräver många av dem ett abonnemang innan du kan komma åt alla funktioner. För närvarande rekommenderar jag inte att spendera på dessa appar om du är ny på dropshipping.
Även om det är sant att det finns andra plattformar du kan använda, som WooCommerce på WordPress, BigCommerce, Ecwid, Squarespace och många fler, är Shopify din bästa insats, och jag säger detta av erfarenhet. Shopify gör allt så enkelt att du kan bygga en dropshippingbutik med det på mindre än en dag.
Hur fungerar Shopify?
Du kommer att bygga en webbutik i Shopify. När din webbutik är uppe kan du nu ladda upp produktbilder, skriva produktbeskrivningen och ställa in fraktkostnaderna.
Alla dessa processer behöver inte vara manuella. Det finns många appar där du enkelt kan importera produkter, deras bilder och beskrivningar och deras priser till din Shopify-butik. Vi kommer att diskutera detta mer i detalj senare.
Hur lönsamt är Shopify Dropshipping?
Shopify dropshipping är mycket lönsamt. Den enda grundläggande kostnaden du behöver oroa dig för är månadsabonnemang på $25. Om du struntar i företagets utgifter, finns det ingen annan kostnad du måste betala månadsvis.
Låt oss säga att en produkt du säljer, en t-shirt, kostar $9,95 från leverantören. Du säljer den för $29,95 i din Shopify dropshipping-butik. Din vinst är $20. Om du säljer 50 av dessa tröjor under en månad gör du en bruttovinst på 1 000 USD.
Från $1 000 subtraherar vi $25, och din nettovinst är $975.
Vad händer om du inte gör en försäljning? Ingen rea på en månad eller två är inte ovanligt. Den goda nyheten är att $25 inte är mycket pengar att spendera på ett företag, eller hur? Om du har råd att köpa Starbucks dagligen, har du säkert råd att betala $25 för ditt företag.
Steg för att Dropship på Shopify
I det här avsnittet kommer du att lära dig stegen för att bygga din Shopify-butik från början till slut. Dessa steg är översikter på hög nivå, men vi tar dig ändå igenom de viktigaste stegen du behöver ta för att skapa en fullt fungerande butik.
1. Skapa en varumärkesidentitet och nisch
Det första steget för att bygga en Shopify dropshipping-butik är att standardisera din varumärkesidentitet och sedan välja en nisch eller en bransch du vill betjäna.
En nisch är en marknad. Till exempel vill du sälja skor, så du är i skonischen. Du kan gå djupare än så här och bara koncentrera dig på nischen av läderskor för män. Utan en nisch kommer du aldrig att veta vem din marknad är.
Varumärkesidentitet innebär att skapa en personlighet för vem ditt företag är, och det involverar tre steg:
Köp ditt domännamn
Skapa en logotyp
Designa en favicon
Ditt domännamn måste vara detsamma som ditt företagsnamn. Ju kortare det är, desto bättre. Ditt företagsnamn måste fånga din essens, eller vad du sysslar med. Försök att inte använda skratt bara för att låta unikt — se till att ditt företagsnamn är lätt att komma ihåg och att det berättar för andra vad ditt företag handlar om.
Även om Shopify, som standard, låter dig använda en domän med Shopifys toppdomän, är det alltid bättre att ha en egen. Om du kan, använd en .COM-domän eftersom den fortfarande är den bästa för e-handel.
När du har köpt ditt domännamn kan du integrera det med din Shopify-butik. Härifrån kan du gå till frilansande marknadsplatser som Upwork och Fiverr för att hitta en grafiker som kan hjälpa dig att skapa en logotyp och favicon. Ett annat alternativ är att göra det själv genom att använda gratis logotyptillverkare online som Canva.
Sedan kan du nu ladda upp din logotyp och favoritikon på din Shopify-webbplats. För vår hemsida, här är vår favicon:

2. Ställ in din Shopify-butik
Nästa steg är att skapa din butik. Börja med att registrera dig för ett Shopify-konto och få grundplanen som för närvarande kostar $25 per månad.
Det viktigaste att ställa in just nu är valutan — gå till inställningssidan, välj butiksvaluta och välj sedan önskad valuta i rullgardinsmenyn. Detta är valutan som dina kunder kommer att se på dina produktsidor.
Jag rekommenderar också att du växlar andra inställningar, till exempel:
Skapa produktkollektioner (detta är produktkategorier)
Skapa presentkort
Lägger till betalningsgateways
Lägga till försäljningskanaler som Facebook eller Amazon
Lägger till din företagsinformation som adress
Se dessutom till att du klickar på INSTÄLLNINGAR, så kommer du att se massor av alternativ. Några exempel är:
Din Shopify-plan och fakturering
Kassaprocess
Betalningar och användarbehörigheter
Kundhändelser
Domännamnsinställningar
Leverans- och leveransstandarder
Platser som du säljer till
språk
Policyer
Tricket här är att gå igenom länkarna på den vänstra panelen en efter en. Om du ser något som du måste växla, är detta rätt fas i processen för att göra det.
3. Skapa sidor i Shopify
Nästa steg är att skapa sidor för din butik. Det här är standardsidor som din webbplats måste ha. Nedan följer en checklista:
Om oss
Allmänna Villkor
Frakt- och återbetalningspolicy
Integritetspolicy
Det finns ingen anledning att skriva allt från början. Det finns mallar för alla dessa sidor — bara googla det och gör sedan ändringar i vissa objekt enligt vad som gäller för dig. Använd till exempel ditt riktiga företagsnamn i dokumentet istället för standardinställningen i mallen.
För att skapa sidor, klicka på NETBUTIK > SIDOR; klistra in ditt dokument och spara det
För att lägga till dessa sidor till sidfotsmenyn, klicka på ONLINEBUTIK > NAVIGATION > FOTTERMENY; välj de sidor som du vill ha i sidfoten.
Gör detta för att få din webbutik att se professionell ut. Se till att du gör dessa sidor tillgängliga. Det bästa området för placering av dessa länkar är din butiks sidfot.
4. Konfigurera ditt tema
Det finns många teman du kan använda i Shopify. Vissa är gratis och det finns många andra betalalternativ. För att konfigurera ditt tema, gå till NETBUTIK > TEMAN.
5. Lägg till appar i din butik
Nästa steg är att lägga till appar i din butik. Det finns ingen anledning att betala för dessa nu. Använd de gratis, och du borde klara dig fint ekonomiskt. Eftersom det finns tusentals appar i Shopify rekommenderar jag att du bara lägger till de saker som betyder mest för ditt företag.
Här är de vanligaste typerna av appar du bör lägga till:
Ditt produktimportverktyg som Spocket
Din utbildning som Checkified.SE
Rabattkupongappar
Produktpaketering eller köp-en-få-en-appar
E-postmarknadsföringsappar
Ansökningar om socialt bevis
Övergivna återställningsappar för kundvagn
Fokusera på marknadsföringsappar för tillfället, eftersom dessa är viktiga för att driva försäljning och konverteringar till din butik. Lägg dessutom inte till för många appar i din butik eftersom appar kan drastiskt bromsa din webbplats.
6. Importera produkter till din butik
Nu är det dags att importera dina produkter till din butik. Beroende på vilket verktyg du använder, ägna lite tid åt att samla in produkter i butikslistan och importera dem alla samtidigt.
Innan du gör det, här är en checklista:
Skapa ett standardsätt för presentation av dina produkter
Ställ in Shopifys prisautomatisering (vill du lägga till ett fast pris på alla produkter eller höja priserna med en procentsats)
Bestäm vilka produkter som behöver bättre bilder eller beskrivning
När du har importerat dessa produkter till din butik måste du tilldela dem till samlingar. Till exempel ska alla läderskor gå till kollektionen Leather Shoes, och alla läderväskor går till läderväskor-kollektionen.
Härifrån kommer du att göra manuella redigeringar. Det är inte ovanligt att man lägger till produkter från olika leverantörer och hur dessa leverantörer skriver sina produktbeskrivningar är olika. Du måste ta dig tid att få alla dina produktsidor att se lika eller enhetliga ut.
7. Lansera och marknadsföra din Shopify dropshipping-butik
Slutligen, när allt är klart, kan du nu starta din Shopify dropshipping-butik. Innan du gör detta rekommenderar jag starkt att du köper din produkt från din Shopify-butik för att se till att den fungerar.
Logga ut från ditt Shopify-konto och få tillgång till det som en utomstående eller som en webbplatsbesökare. Om du inte kan göra detta, be någon annan som har ett kreditkort att göra det åt dig och gör ett köp.
Välj en produkt, utforska butiken och använd den som en kund skulle göra. Köp en produkt och få den skickad hem till dig. Logga sedan in på din Shopify-butik, gå till din leverantör, beställ varan och få den skickad till dig. Denna aktivitet hjälper dig att identifiera ett avbrott i processen och uppleva vad din kund så småningom kommer att uppleva.
Se till att allt fungerar. Om du ser något som inte är vettigt, eller något som inte fungerar, gå tillbaka till din adminpanel och gör de nödvändiga justeringarna.
Äntligen kan du börja bygga dina bilder och videor på sociala medier. Skapa en plan om frekvensen av dina inlägg på sociala medier och blogginlägg, verkställ denna plan och du är nu igång!
Sätt att marknadsföra din Shopify Dropshipping Store
De tre huvudsakliga sätten att marknadsföra din Shopify-butik är bloggning och SEO, SEM och reklam och inlägg på sociala medier. Den första och den sista är gratis att göra, men den andra medför pengar. Alla dessa marknadsföringsstrategier fungerar — det är upp till dig att bestämma vilken du ska göra baserat på din budget och din kompetens.
Blogga och SEO
Du behöver ingen separat webbplats för att blogga, eftersom Shopify har ett bloggalternativ där du kan ladda upp dina inlägg. Det är med bloggandet som du kommer att genomföra din plan för sökmotoroptimering.
När du bloggar, försök att lägga upp artiklar som hjälper människor att lära sig något som kan hjälpa dem. Strö över nyckelord i ditt blogginlägg som hjälper dig med dina SEO-mål och -mål.
Om du till exempel säljer drönare kan du blogga om följande:
Bästa drönare för nybörjare
Bästa batterierna för drönare
Bästa drönare för professionell flygfotografering
Sätt att modifiera dina drönare
Syftet med bloggandet är att få trafik. Om en person skriver ett sökord på Google Sök och Google visar din artikel, får du trafik till din blogg och du kan använda dina bloggsidor för att marknadsföra dina produkter.
Dessutom gör bloggandet din butik mer trovärdig. Vad du vill göra här är att bli en auktoritet, så mycket att du kan övertyga dina läsare att köpa av dig.
SEM och reklam
Sökmotormarknadsföring är en reklammetod, men bara i sökmotorer. Ta en titt på skärmdumpen nedan:
Hur man Dropship på Shopify med Alibaba
Alibaba är en grossistplattform och den integreras inte med Shopify. Det bästa tillvägagångssättet här är att använda CJDropshipping. Integrera CJ med din Shopify-butik. Gå sedan till CJ och be dem att arbeta med en leverantör från Alibaba. Om denna inköpsprocess lyckas kan du skicka Alibaba-produkten i detaljhandeln i din Shopify-butik.
Hur börjar jag dropshipping på Shopify?
Börja med att söka efter en produkt att sälja på en plattform som integreras med Shopify. När du har en lista över vinnande produkter kan du nu skapa en butik i Shopify och importera de produkter du valt.
Är det värt dropshipping med Shopify?
Totalt. Du spenderar bara $25 i månaden för möjligheten att få in tusentals dollar i vinst.
Låter Shopify dig dropship?
Ja, Shopify är en e-handelsplattform som integreras med många dropshipleverantörsverktyg som Spocket, Printful, Salehoo, Printify, Dropified, etc.
Hur dropshipper man för nybörjare?
Börja med att studera dropshipping. Det finns många videor du kan titta på på YouTube. Jag föreslår också att du läser vår handledning om Hur man börjar Dropshipping: Nybörjarguide för att skapa en lönsam Dropshipping-butik.
Sammanfattning
Nästa tillvägagångssätt som rekommenderas är att börja leta efter vinnande produkter, förutsatt att du redan har bestämt dig för vilken nisch du ska penetrera.
Efter att ha sparat och spårat dessa vinnande produkter kan du börja leta efter leverantörer och sedan äntligen börja bygga din Shopify dropshipping-butik!