Vad Du Ska Tänka På När Du Väljer Dropshipping-leverantör 
Erik Dahlberg
February 11, 2024

Erik Dahlberg
February 11, 2024
Det finns sex viktiga faktorer att tänka på när du väljer en dropshipping-leverantör. Dessa faktorer inkluderar aktualitet i frakt, produktkvalitet, pris och annat. Det är nödvändigt att göra det eftersom din framgång beror på leverantören.

Jag har varit i dropshippingbranschen i flera år. Jag vet av erfarenhet att vissa leverantörer inte bryr sig om din verksamhet.
För dem är en försäljning en försäljning. Jag lärde mig detta på den hårda vägen, och jag vill inte att du ska gå igenom samma upprörande upplevelse.
I den här artikeln hjälper jag dig att förstå nyckelkomponenterna för att välja rätt dropshipping-leverantör. I slutändan borde du kunna bedöma dem. De ultimata fördelarna för dig är:
Du slipper bedrägerier
Du gör dina kunder nöjda
Du gör en vinst
Fortsätt läsa till slutet, så slänger jag in några bonustips. Jag kommer också att svara på några av de vanligaste frågorna om dropshipping.
Viktiga Takeaways
Ta dig tid att välja en dropship-leverantör
Använd verktyg som gör ditt arbete enklare
Följ inte trender
Fokusera på en nisch
Saker att tänka på när du väljer en Dropshipping-leverantör
1. Produktkvalitet
Bilderna ser bra ut, men sedan finns det mer än vad man kan se. Innan du åtar dig att sälja någon annans föremål, se till att produkten uppfyller dina specifikationer.
För att göra detta måste du beställa ett prov från leverantören. Dropship-leverantörer skickar endast föremålen mot en avgift. Kostnaden för att köpa ett prov är dock försumbar.
Här är några tips för att avgöra produktkvalitet:
Det är som beskrivs på hemsidan
Det fungerar för sin avsedda funktion
Den har inga bucklor, repor eller uppenbara estetiska brister
Den är ordentligt förpackad
När du har fått varan, inspektera den och avgör om det är något dina kunder skulle vara glada över att ha. Om inte, leta efter en annan leverantör.
2. Fraktstandarder
Från beställningsprocessen till det datum då en kund tog emot varan, indikerar den totala tidsperioden dropship-leverantörens effektivitet.
Här är några saker att tänka på:
Tiden det tar från beställning till förpackning
Kostnad för frakt
Frakthastighet från budpartner till destination
Som dropshipper konkurrerar du med stora företag som Amazon i väst och Lazada i öst. Amazon, för en, har framgångsrikt minskat sin genomsnittliga leveranstid från 5,92 dagar till 3,07 dagar på fem år.
Även om du inte kan konkurrera mot dem, se till att du väljer en leverantör som har en rimlig leveranstid och kostnader.
Vissa leverantörer tar tre dagar eller mer för att få varan från lagret. Efter det packar de varan och tar den till sina logistikpartners. Tre dagar är för lång tid — du vill åtminstone ha en leverantör som kan fylla beställningen inom 24 timmar.
3. Lagerplats
Välj en dropship-leverantör som har lager i dina viktigaste målländer. Till exempel är det inte meningsfullt att ha dina produkter i Kina, men dina målkunder är i USA.
Vi säger inte att detta inte kommer att fungera, men du bör ge dina kunder en bra anledning att vänta länge. I allmänhet skickas produkter i samma land som beställningens destination snabbare. Internationella försändelser kan dock ta minst 30 dagar.
Vissa internationella tillverkare har lager i USA och andra större marknader. Till exempel finns det Shein, ett klädföretag baserat i Hong Kong. Trots att de är en asiatisk leverantör har de lager i USA, Europa och till och med i Fjärran Östern.
Varför är detta en viktig faktor? Om en kund från USA beställer från din butik kommer leverantören att utnyttja sina resurser i det amerikanska lagret. Om kunden är från Filippinerna kommer leverantören att hämta produkten från ett asiatiskt lager och skicka den därifrån.
4. Pris mot konkurrens
Med all white-label och private-label som händer idag är det inte ovanligt att hitta samma produkter — exakt samma men olika märken. Som dropshipper kommer du att tävla mot dessa återförsäljare, och en nyckelfaktor för att vinna över en kund är priset.
Titta på exemplet nedan; det är samma handskar, troligen från en tillverkare. En säljare lade upp det för $29,99, medan du kan få det från en annan leverantör för endast $20,40.
Du måste göra en analys bland dropship-leverantörer för de produkter du vill sälja. Det bästa sättet att göra detta är att göra en Google Reverse Image-sökning med hjälp av din produktbild. Besök sedan webbplatserna som säljer samma varor och se om du kan kontakta leverantören till det mest överkomliga priset.
5. Teknik och effektivitet
Teknik avser de appar som du kan använda för att behandla beställningen. I vår värld idag har vi tillgång till program som eliminerar manuellt arbete.
Det är bäst att välja en leverantör med ett program som har följande:
Lägg en beställning på ett enda ställe
Spåra status för beställningen
Betala beställningen via appen
Kommunikationskanal och problemlösning
Det fina med detta är att det bara finns ett hanteringsverktyg som du skulle använda. Borta är e-postmeddelanden, telefonsamtal, papperskvitton, Excel-ark, fakturabilagor etc.
6. Returpolicyer
Flygbolaget skickade mitt bagage någon annanstans när jag flög från USA till Asien. Jag var tvungen att vänta 30 dagar för att få tillbaka den! Samma sak kan hända med försändelser, plus att leverantören kan göra misstag.
Här är några situationer du behöver förbereda dig för:
Leverantören skickar fel vara/trasig vara
Varan försvann under transporten
Produkten skickades till fel adress
I kundens ögon är du ansvarig. Din kund vet ingenting om ditt avtal med leverantören. Som sådan måste du välja en dropship-leverantör som har ansvar.
Detta ansvar kommer i form av returer och återbetalningar. Se först till att leverantören har en försäkring för de skickade föremålen eller att de återbetalar dig pengarna till 100 %, inklusive fraktkostnaderna om de misslyckas med att fullfölja försändelsen.
Om du väljer en leverantör som inte har en rimlig återbetalnings- eller returpolicy kommer din kund att kräva det. Du kommer att ta denna förlust ur fickan.
Var hittar du de bästa dropshipping-leverantörerna
Låt oss nu ta en titt på de platser där du kan hitta dropshipping-leverantörer.
1. E-handelswebbplatser
Vissa tillverkare säljer sina varor på Amazon, AliExpress och liknande e-handelswebbplatser. Även om inte alla dropships, vissa gör det. För att ta reda på det måste man bara titta på deras produktbeskrivning.
2. Leverantörskataloger
Det finns kataloger för tillverkare, leverantörer och dropshippers. Nedan följer några exempel:
Wholesale Deals
eSources UK
CJDropshipping
Sedan finns det kataloger som Checkified.SE. Checkified.SE är en dropshipping-online skola som ger dig en kurs för att komma igång med dropshipping samt erbjuda färdigbyggda hemsidor, som innehåller vinnande produkter, bästa apparna, inställningar och så mycket mer.
3. On-Demand-leverantörer
Slutligen finns det on-demand-leverantörer som Printify och Printful. Dessa är oftast print-on-demand-företag (POD) som bara skriver ut/tillverkar en produkt när en beställning är gjord.
Hur det fungerar är att du väljer från deras utbud av produkter som muggar, skjortor, jackor, paraplyer, etc. Sedan applicerar du din design på dessa produkter i en app. Efter att ha gjort en mock-up lanserar du dessa mock-ups på din dropshipping-webbplats. När en kund beställer kommer POD att skriva ut och skicka den till kunden.
För- och nackdelar med olika typer av leverantörer
Innan du väljer en dropshipping-leverantör är det klokt att ta en titt på för- och nackdelarna med var och en.
E-handelswebbplatser
Fördelar
Många tillverkare att välja mellan
Har köparskydd som garanteras av e-handelssidan
Du kommer att konkurrera med andra dropshippers som säljer samma saker
Nackdelar
Priserna är detaljhandeln; lite utrymme för vinst
Din kund kan själv komma åt dessa webbplatser
On-Demand-leverantörer
Fördelar
Många tomma produkter att välja mellan
Inget krångel med tillverkning och frakt
Flera lager
Nackdelar
Du är begränsad till att sälja utskrivbart material
Kvaliteten är inte konsekvent
Du måste designa dina produkter
Som du kan se finns det inget perfekt system. Det bästa är dock en dropship-katalog som Checkified.SE. Den har allt du behöver för att hitta dropshipping-leverantörer som du kan lita på. Checkified.SE ger dig också de strategier som krävs för att komma igång med dropshipping.
Hur man arbetar med en Dropshipping-leverantörspartner
Så du såg en lista över de bästa dropshipping-produkterna. Kommer du att sälja dem direkt? Nej, du måste göra något först.
Tänk på att du inte har lager. Dessutom kontrollerar du inte fraktprocessen. Nedan finns några viktiga tips att tänka på när du väljer en drop shipper-partner.
1. Kontakta Leverantören
Du måste ringa, chatta eller mejla leverantören. Detta är det första du behöver göra för att etablera en relation, speciellt om du hittar en leverantör på sajter som Ali Express.
Ta reda på om leverantören stöder en dropshippingbutik som din och se till att ni förstår varandra. Om leverantören inte vet vad dropshipping är kan du förklara det eller gå därifrån.
Nu tillåter vissa leverantörskataloger dig inte att kontakta leverantören. De byggde en process där du bara kan beställa genom deras leveranskedja, som Oberlo i Shopify.
Denna process är bra eftersom AliExpress dropshipping-affärspartners gick igenom en granskningsprocess. Dessutom täcker vissa dropship-kataloger dig för felaktigt hanterade försändelser och återbetalningar, förutsatt att du följer reglerna.
2. Be om ett prov eller köp ett
Nästa steg är att köpa ett prov från leverantören. Om de erbjuder något gratis, vilket jag tvivlar på, ta det. Du behöver ett prov för att se kvaliteten på produkten.
Varför behöver du detta? Det skulle hjälpa om du gjorde detta eftersom bilder är bedrägliga. När tillverkare tar bilder av sina produkter, som kläder, använder de rätt belysning. Dessutom använder de modeller.
Självklart passar kläderna perfekt till modellen. Dessutom ser hela marknadsföringsmaterialet bra ut online. Men sedan, när du väl har fått varan, kommer du att inse att den inte är samma som bilden.
Det värsta som kan hända är att du säljer den till dina konsumenter, utan att veta hur dålig produkten är. Skaffa istället produkten, se den, känn den och bestäm om en kund kommer att vara nöjd.
3. Diskutera dina Affärsbehov
Om du är nöjd med produkten, kontakta leverantören igen och gå sedan vidare för att diskutera dina affärsbehov. Vilka är dessa behov?
Dessa behov inkluderar:
Förpackning
Leverans i tid
Val av bud eller logistikföretag
Försäkring
Fråga e-handelsleverantören vad de kan göra för dig. Om du till exempel vill märka produkterna under ditt namn, diskutera kostnaden för etiketten eller klistermärket.
Vid vissa tillfällen kan du skicka ditt klistermärke till leverantören. Om du till exempel gör en beställning kommer de att sätta den klistermärket på varan de skickar till din kund.
4. Verifiera Affärsstandarderna
När du börjar dropshipping, kontrollera med leverantören affärsstandarderna. Ibland kan du göra gottgörelse eller krav, men leverantörer kan misslyckas.
Om de gör det måste du åtminstone känna till dessa potentiella felpunkter för att agera på dem. Nedan följer några exempel:
Vad kostar frakten?
Är försändelsen försäkrad?
Vad kommer de att använda som kurir?
Ger de återbetalningar?
Vad är retur- och återbetalningsprocessen?
Vem betalar för frakten av returen?
Vem betalar den ursprungliga fraktkostnaden när kunden ber om återbetalning?
Vad händer om det sker en prisändring och du inte vet?
Som du kan se är det lätt att bygga en dropshipping-webbplats, men att underhålla den är ett heltidsjobb. Därför måste du fokusera på verksamheten. Det bästa vi kan göra som dropshippers är dock att planera verksamheten på lämpligt sätt.
Hur man undersöker fantastiska dropshipping-produkter
Gång på gång ser jag människor som föll i en fälla — trendfällan. De hoppade på tåget för att sälja dessa föremål bara för att de såg en lista över bästsäljande produkter.
Sedan fick de reda på att de är sena till festen. Vissa säger att det inte spelar någon roll eftersom ingen köper lager som lager i dropshipping ändå.
Jag säger att det spelar roll — du betalade någon för att ladda upp bilderna, synkronisera produkterna till din Shopify-butik, etc. Tiden du betalar är pengar som du spenderar. Du slösar bort pengar om du inte gör en försäljning från att följa en trend.
Istället för att följa en galen och kortlivad trend finns det några tips jag vill dela med mig av hur du väljer en produkt för dropshipping.
1. Fokusera på en nisch
En nisch är en industri eller en marknad. Så försök inte att bli nästa Amazon. Jag försöker inte spränga dina bubblor här. Men då är det många som inte förstår att Amazon tog 14 år att vara lönsam.
Det jag säger är att man inte ska sälja allt. Hitta istället en specifik marknad du kan sälja till och fokusera på det.
Om du kunde, rekommenderar jag att du hittar en djup nisch. Till exempel, om nischen du valde är babykläder, välj en djupare nisch: kostymkläder.
Om du gör detta gör du det lättare att marknadsföra dina varor till en specifik grupp människor. Dessutom gör du dig själv till “guldstandarden” i babykostymkläder.
Slutligen kommer du inte att slösa tid på att leta efter produkter som inte tillhör denna nisch. Istället kommer du att fokusera på att leta efter de bästa babykostymerna.
2. Studera dina konkurrenter
Att spionera på din konkurrent är inte längre en svår sak att göra. Du behöver inte ens betala någon för att gå och besöka konkurrenten. Allt du behöver är ett verktyg.
I Checkified.SE finns det en rapport jag kan kolla för att ta reda på vad mina konkurrenter gör.
Som du kan se kan du scrolla ner och ta reda på var konkurrenterna säljer samma produkt. Du kan också se hur mycket.
Dessutom kan du klicka på länken till produkten. Om du gör det kommer du att hitta dig själv på konkurrentens webbplats. Härifrån kan du bedöma tävlingens styrkor och svagheter.
3. Ta reda på dina vinstmarginaler
Sälj inte en produkt med en vinst på $1. Många dropshippers tror att om de bara säljer tusen stycken, så tjänar de 1 000 dollar.
Inget är värre än det tankesättet eftersom det är svårt att sälja i hög volym. I de flesta branscher är den genomsnittliga ideala vinstmarginalen 20 %. Om produktens kostnad är $100, bör du kunna sälja den för $120.
Verktyg som Checkified.SE hjälper dig att se den siffran. Tänk på att din bruttovinst är där du tar pengar för:
Löner
Verktyg
Programvarubetalningar
Du måste räkna ut när du gör affärer. Tack och lov har verktyget jag valde, Checkified.SE, redan flera miniräknare som kommer att räkna ut åt mig.
Dropshipping-principer du måste känna till
När du väl vet hur man hittar privata leverantörer för dropshipping är nästa steg att förstå vad som gör dropshipping-företag framgångsrika.
Det finns inga hemligheter bakom framgång. Vi vet dessa saker redan, men då behöver vi bara påminnelser då och då. Nedan finns några principer som du måste följa för att förbättra din framgångsfrekvens inom dropshipping.
1. Var inte känslosam
Dropshipping är ett företag. Det är inte ditt barn, och du ska aldrig behandla det som ett. Det är ditt projekt, men du får aldrig sätta känslor över objektivitet.
Varje beslut du fattar måste ha en rimlig motivering. Du kan inte fatta affärsbeslut på ett infall.
Låt oss till exempel säga att du såg en produkt som du gillar men som inte tillhör din nisch. Känslomässigt vill du lägga till den produkten eftersom den talar till dig — du gillar den.
Objektivt sett är det ett felaktigt beslut — du förvirrar dina kunder om vad du representerar som butik. Tänk på det så här: en skoaffär är en skoaffär, så sälj inte hamburgare.
Dessutom måste du tänka på dina utgifter. Gör inte impulsiva appköp bara för att demonstranten sa att han gjorde många försäljningar när han använde appen.
I näringslivet vill man sänka kostnaderna och göra vinst, inte spendera pengar för att det känns bra. Bedöm därför alltid värdet av köpet innan du går igenom det.
2. Marknadsföring är nyckeln
Om ett träd faller i skogen, vem vet om ingen säger till? Om du har en dropshipping-butik, vem vet om du inte tutar på ditt horn?
Du måste göra oväsen. Och du kan bara göra detta med marknadsföring. Dessutom måste du göra din marknadsföring korrekt.
Här är några platser där du kan marknadsföra dina produkter:
Facebook
Instagram
Youtube
Google Ads
Varför är marknadsföring viktigt? Marknadsföring är nödvändigt för att låta folk veta att din butik finns. Som dropshipper är du inte den enda som säljer den produkten. Som framgår av konkurrensanalysen tidigare är ni flera som slåss om en kunds köp.
3. Trender kommer att dö
Även om trender tillåter dig att sälja, fungerar det bara om du är den första. Jag säger inte att man inte ska följa trender; Jag säger att du ska vara försiktig.
Det som är bra med dropshipping är att du inte köper lager. Det är tillverkaren som får ta den bördan. Men du kommer att lägga tid och ansträngning på att ladda upp produkter som kanske inte säljer.
Trender kommer så småningom att blekna, så fokusera på vad folk alltid köper. Den enda trenden du bör uppmärksamma är den som så småningom kommer att bli en standard.
Det är till exempel inte lämpligt att sälja fidget spinners eftersom det är coolt nu. Det är bara en modefluga; du bör inte bygga hela din dropshipping-butik runt den.
Du kan bara motivera att sälja trendiga föremål om det är din nisch. Om dina målpersoner vill vara trendiga kan du följa trender så mycket du vill. Men då måste du också veta att du kommer att fördubbla dina ansträngningar för att hänga med i de föränderliga tiderna.
4. Kvalitet är bättre än kvantitet
Det är bättre att sälja en produkt med högsta kvalitet än 100 som presterar dåligt. Kvalitet kommer alltid att vara högsta kvantitet.
En vanlig fallgrop för dropshippers är att de vill fylla sina nätbutiker med varor. De tror att fler alternativ gör dem mer trovärdiga.
Det finns en sanning i det, men bara om man tillämpar principen korrekt. Så, återigen, kommer vi att gå tillbaka till att välja en djup nisch. Om du vill sälja handväskor, fokusera på att sälja handväskor endast för kvinnor eller män. Då får du bara sälja en viss typ av handväska.
Härifrån ska det vara lätt att hitta produkter för just den typen av handväska. Och eftersom du inte slösar tid på att titta på olika typer av väskor är det också enklare och billigare att bestämma kvaliteten - du kan beställa varje vara och bestämma.
5. Omfamna din fiende
Du får inte vara rädd för att studera dina konkurrenter. Det är nyckeln till att komma före dem. Men tyvärr har även de största företagen spioner som jobbar för konkurrensen, vilket är vad man kallar företagsspionage (som för övrigt är olagligt).
Nej, du kommer inte att hamna i fängelse för att ha spionerat på dina konkurrenter inom dropshipping. Varför? Eftersom allt du studerar är allmänt tillgängligt. Det är bara det att det finns ett automatiserat sätt att göra det på som jag har visat tidigare med Checkified.SE.
5 Dropshipping-tips för nya entreprenörer
När du väl har en dropshippingbutik är nästa steg att underhålla och skala den. Nedan följer några av mina tips på hur du lyckas.
1. Använd flera leverantörer
Det finns många leverantörer för alla produkter du vill sälja om du inte vill sälja märkesvaror. Sedan, föga överraskande, kommer produkterna i många fall från ett fåtal tillverkare, och grossistleverantörerna märker dem bara som sina egna.
Använd olika leverantörer, så att du har en reservplan om en misslyckas. Det sista du vill är att berätta för kunden att den inte är tillgänglig. Med flera leverantörer har du även ett val av var du ska beställa produkten gällande kundens leveransplats.
2. Ge utmärkt kundservice
Låt inte mer än 24 timmar gå utan svar. Om du kan, se till att svara inom 12 timmar. Det är därför du behöver prata med din leverantör — du måste känna till deras svarstid för att få in den i din kundserviceprocess.
När du vaknar, kolla din mail. Kontrollera din mail varje timme. Kontrollera din mail innan du sover. Om du inte har något svar måste du åtminstone bekräfta kundens förfrågan och förbinda dig att arbeta med den.
Många kunder är förlåtande, och inte alla har en missriktad känsla av självberättigande. Likaså är inte alla kunder svåra, men det blir de om du ignorerar dem.
3. Ställ tydliga konsumentförväntningar
Dina produktsidor måste säga allt. Designa din dropshippingbutik så att kunden kan se allt han behöver veta.
Skicka inte en kund till en återbetalningssida, fraktsida etc. Lägg den istället på produktsidan. Faktum är att du vill ha separata sidor för policyerna i långa format.
Du måste dock åtminstone använda punktpunkter om dessa policyer. Dessutom får kunden inte navigera genom flera sidor.
Varför? För du vill att kunden ska få en enkel upplevelse. Om du använder Shopify, bläddra i Shopify App Store efter appar för produktsidahantering.
4. Använd rätt verktyg
Tekniken gör det möjligt att göra många saker på kort tid. Men gör inte saker manuellt, eller du kommer att bunta timmar i hårt arbete. Även om det är sant att hårt arbete är viktigt, måste du koppla det till smart arbete
När jag startade min första dropshipping-butik var jag omedveten om verktyg som Spocket eller Checkified.SE. Dessutom insåg jag inte att du direkt kan ladda upp en produkt genom att klicka på en länk.
Det jag gjorde var att skriva ut varje bild och kopiera in produktbeskrivningarna en efter en! Som ni ser var detta mycket hårt arbete. Gör inte detta misstag - betala för verktyg som minskar din arbetskostnad!
Vanliga Frågor
Vilken produktkategori är bäst för Dropshipping?
Ingen. Det finns ingen bästa produktkategori i dropshipping-branschen. Det finns alltid en köpare för något. Och även om detta kan låta kontraintuitivt, finns det vissa tillfällen där det är lättare att dominera marknaden om det är en djup nisch.
Vilka faktorer tar du hänsyn till när du överväger en produkt för dropshipping?
De faktorer du tar hänsyn till är kvalitet, pris, efterfrågan, utbud och leverantör. Alla dessa saker fungerar tillsammans som växlar eller kuggar i en maskin. Ett haveri i en av dem kan få ditt företag att misslyckas.
Hur vet du om en produkt är bra för Dropshipping?
Du kommer att veta om det är tillräckligt bra från försäljningen. Om folk köper produkten så finns det en efterfrågan. Se bara till att denna efterfrågan inte är en onormal trend. En annan faktor du måste tänka på är hur den passar i din nisch. Om produkten är något som dina målkunder behöver har du en marknad för den.
Vad är det viktigaste inom Dropshipping?
Kvaliteten på tjänsten är det viktigaste. Inom näringslivet är servicekvalitet vad folk kallar QoS. Det kanske låter för enkelt, men det är mer komplext än så. QoS inkluderar allt en kund upplever, som shoppingupplevelse, kundservice, produktkvalitet, etc. En hög grad av QoS betyder att dina kunder kommer att älska dig och du kommer att ha återkommande affärer.
Sammanfattning
Dropshipping är ett av de företag som kan tjäna dig mycket pengar om det görs rätt. Du behöver inget stort kapital, ändå är avkastningen ekonomiskt betydande. Om du väljer rätt produkter behöver du inte ens sälja tusentals för att göra mycket vinst
Men det finns också en hake. Den leverantör du väljer kan göra eller bryta din verksamhet. Från kvaliteten på produkten till leveransens aktualitet beror allt på leverantören.
Vi råder dig att ta dig tid att studera leverantörens meriter. Den här leverantören är din partner, så det är bättre att lära känna företaget och dess prestationer innan du bestämmer dig för det.